DE AVOND VAN S. BATTAL
KURT op
deze site meer schaak- en ander nieuws: www.tomsschaakboeken.nl
|
|
05.12.08
In het werk van Battal Kurt
komen herinneringen aan zijn jeugd in een bergdorp in Turkije, maar ook zijn
latere leven in Nederland, telkens terug. Sinds 2005 werkt hij intensief aan
een langdurig project, waarvoor hij een jaar in zijn geboortedorp verbleef om
er filmopnamen en foto’s te maken. Door hier een tijd te wonen en werken
wilde hij afrekenen met zijn kinderjaren in Turkije, om vervolgens in
Nederland een eigen plek en bestaan op te kunnen bouwen. Alle werken die hij
maakt, komen voort uit zijn verlangen naar een vestigingsplek in de ruimste
zin van het woord: een sociale, mentale, materiële en immateriële plek
waaraan hij geluk, evenwicht en stabiliteit kan ontlenen. Vera
Korman Het werk van
Korman behandelt de relatie tussen kitsch,
schoonheid en erotiek. De kracht en diepgang van haar werk hebben hun
oorsprong in de grens tussen feminisme en chauvinisme, tussen provocatie en
onverschilligheid over esthetiek. Korman doet
artistiek onderzoek en analyseert het lichaam en de weergave ervan in
pornografische expressies en de banale burgermanskunst die een façade
overeind houdt om onderhuidse verlangens en driften te verbergen. Haar werk
roept vragen op die te maken hebben met de kern van seksualiteit,
vrouwelijkheid en mannelijkheid in de westerse samenleving van de 21e eeuw.
‘Post-It Kino’ is een
audiovisuele live performance waarin de relatie van het publiek tot de
filmgeschiedenis en de narratieve mechanismen van de cinema centraal staat. Zile reduceert cinema tot soundtrack en steekwoorden in
een meeslepende reis door de filmgeschiedenis. Post-its
en een dikke zwarte stift zijn hierbij essentieel. Emile Zile
is behalve performer ook videokunstenaar en producer. - Foto 1: Performance 'Post-It Kino' van Emile Zile Foto 2: S. Battal Kurt |
|
|