De Dordtse museumdirecteur Bol (1898-1994) zette in het Dordrechts Museum in 1958 eindelijk de grote kleine
meester Adrian Coorte op
de kaart. Hij is nu vijftig jaar later te zien in in
het Haagse Mauritshuis met prachtige stillevens die
hij maakte tussen 1683 en 1707. Ode aan Coorte heet
de tentoonstelling.
|
Op de weblog
jerryandmartha
is een
bespreking van het bekende schilderij met de asperges ( The bunch of asparagus) van Adrian
Coorte te lezen. Daarin wordt gewezen op de betekenis
van de asperge in de schilderkunst als sexueel
symbool.
Interessante
kunst blog
|
De presentatie omvat 35 werken van Coorte. Dat lijkt
bescheiden meldt BN de Stem, maar het is meer dan de helft van het
aantal schilderijen dat van de kunstenaar bekend is (64). Niet eerder waren
zoveel Coortes, afkomstig uit collecties van musea
en particulieren uit de hele wereld, bij elkaar te zien.
Het heeft 250 jaar moeten duren voordat zijn werk de brede waardering kreeg
die het nu heeft. Dat is vooral de verdienste van Laurens J. Bol (1898-1994),
die veel publiceerde over onbekende kleine meesters uit met
name Middelburg, de stad waar hij lange tijd als schoolmeester heeft
gewerkt. In 1958 organiseerde Bol in het Dordrechts
Museum, waarvan hij toen directeur was, een expositie met 21 werken van Coorte. In 1977 publiceerde Bol de eerste oeuvrecatalogus. Sindsdien zijn er nog regelmatig
stillevens van Coorte boven water gekomen. Vorig
jaar nog werd een verloren gewaand schilderij in Duitsland teruggevonden.
De grote kleine meester, zo wordt Coorte dan ook
omschreven. Elk getoond stilleven op de expositie levert daarvoor het bewijs.
Ook al is het stramien steeds hetzelfde - vruchten of anderszins
afgebeeld op een gebutst stenen tafelblad, theatraal belicht tegen een
donkere achtergrond - keer op keer valt op hoe subtiel de lichtval is en hoe
elke druif, aardbei, bes, asperge, schelp of wat dan ook afzonderlijk tot
leven komt. Coorte dwingt de toeschouwer telkens
weer tot nóg beter kijken.
De schilder hanteerde een werkwijze die in zijn tijd zeer ongebruikelijk was:
de marouflé-techniek. Hij werkte niet rechtstreeks
op doek of paneel, maar schilderde op papier, dat op een drager werd geplakt.
Mogelijk maakte Coorte ter voorbereiding eerst
tekeningen of waterverfschetsen, die hij op paneel of doek plakte waarna hij
eroverheen schilderde.
'Ode aan Coorte'
t/m 8 juni
Mauritshuis, Korte Vijverberg 8, Den Haag.
Geopend: di. t/m za. 10.00-17.00 uur,
zon- en feestdagen 11.00-17
|