Dordt zette grote kleine meester op de kaart


meer schaak- en ander nieuws op www.tomsschaakboeken.nl

 

 

De Dordtse museumdirecteur Bol (1898-1994) zette in het Dordrechts Museum in 1958 eindelijk de grote kleine meester Adrian Coorte op de kaart. Hij is nu vijftig jaar later te zien in in het Haagse Mauritshuis met prachtige stillevens die hij maakte tussen 1683 en 1707. Ode aan Coorte heet de tentoonstelling. 

 

 

 

 

Op de weblog

 

jerryandmartha

 

is een bespreking van het bekende schilderij met de asperges ( The bunch of asparagus) van Adrian Coorte te lezen. Daarin wordt gewezen op de betekenis van de asperge in de schilderkunst als sexueel symbool.

 

Interessante kunst blog

 

 

 

De presentatie omvat 35 werken van Coorte. Dat lijkt bescheiden meldt BN de Stem, maar het is meer dan de helft van het aantal schilderijen dat van de kunstenaar bekend is (64). Niet eerder waren zoveel Coortes, afkomstig uit collecties van musea en particulieren uit de hele wereld, bij elkaar te zien.

Het heeft 250 jaar moeten duren voordat zijn werk de brede waardering kreeg die het nu heeft. Dat is vooral de verdienste van Laurens J. Bol (1898-1994), die veel publiceerde over onbekende kleine meesters uit met name Middelburg, de stad waar hij lange tijd als schoolmeester heeft gewerkt. In 1958 organiseerde Bol in het Dordrechts Museum, waarvan hij toen directeur was, een expositie met 21 werken van Coorte. In 1977 publiceerde Bol de eerste oeuvrecatalogus. Sindsdien zijn er nog regelmatig stillevens van Coorte boven water gekomen. Vorig jaar nog werd een verloren gewaand schilderij in Duitsland teruggevonden.


De grote kleine meester, zo wordt Coorte dan ook omschreven. Elk getoond stilleven op de expositie levert daarvoor het bewijs. Ook al is het stramien steeds hetzelfde - vruchten of anderszins afgebeeld op een gebutst stenen tafelblad, theatraal belicht tegen een donkere achtergrond - keer op keer valt op hoe subtiel de lichtval is en hoe elke druif, aardbei, bes, asperge, schelp of wat dan ook afzonderlijk tot leven komt. Coorte dwingt de toeschouwer telkens weer tot nóg beter kijken.

De schilder hanteerde een werkwijze die in zijn tijd zeer ongebruikelijk was: de marouflé-techniek. Hij werkte niet rechtstreeks op doek of paneel, maar schilderde op papier, dat op een drager werd geplakt. Mogelijk maakte Coorte ter voorbereiding eerst tekeningen of waterverfschetsen, die hij op paneel of doek plakte waarna hij eroverheen schilderde.

'Ode aan Coorte'

t/m 8 juni

Mauritshuis, Korte Vijverberg 8, Den Haag.

Geopend: di. t/m za. 10.00-17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00-17

 

 

 

www.tomsschaakboeken.nl