Wit liegen

 

Soms kom je volstrekt nieuwe begrippen tegen. En dan heb ik het even niet over sms-jongerentaal, zoals ff(even) en JK(just kidding). Oud ABP-direktievoorzitter John Neervens gebruikte bijvoorbeeld de afkorting manco´s voor management consultants. En kent u de term wit liegen? Het is een vorm van wikken en wegen, waarbij het interne denkproces slechts in de vorm van het besluit wordt gedeeld met de medemens. De zieleroerselen voorafgaand aan de uitkomst zijn verborgen als in een black box. De omgeving is verrast en maakt al dan niet duidelijk hoe prettig het is om bij een denkproces betrokken te worden. Wit liegen kom je tegen op allerlei terreinen. Privé in de vorm van onvermogen om zaken bespreekbaar te maken. Nooit uitgesproken verwachtingen, niet gedeelde geldzorgen, gedoe om de kinderen, seksuele problemen. Bij seks schijnen de vragen overigens van alle tijden te zijn. Bij mannen spelen dan vragen als: hij is te groot, hij is te klein, ik kom te snel klaar, ik kom niet klaar. Dat lengtegedoe van mannen zie je overigens in breder verband terug. Bij inparkeren maken mannen meer deuken, omdat ze de lengte standaard 30 centimeter verkeerd inschatten. Kleine mannen compenseren hun lengte in dadendrang, denk aan Napoleon. En in de politiek uit de mannetjesmakerij zich in de vraag: wie is het grootste?

In het bedrijfsleven kom je wit liegen vaak tegen bij hoog begaafde managers die in al hun - vaak goedbedoelde - slimme snelheid vergeten anderen tussentijds deelgenoot te maken en mee te nemen in hun denkwereld. Het risico is dat zij gehaast onderweg zijn, terwijl hun directe collega´s nog rustig aan tafel zitten. E(ffectiviteit)= K(waliteit) x A(cceptatie) is de wiskundige formule die alfamannetjes als ik daar graag op loslaten, blij met een toepasbare wiskundige formule. Wit liegen past ook bij het fenomeen van de grootste willen zijn in je soort. Het Ahold drama schetst dat Cees van der Hoeven wordt geadviseerd om niet de grootste, maar de beste te willen zijn. Het gaat niet om de aandeelhouder, maar om de klant. Zonder passie voor het kruideniersvak gaan financiële doelen overheersen met alle grote risico´s vandien. Als je als groot bedrijf de beste bent, word je dan trouwens vanzelf niet de grootste? Wit liegen vind je regelmatig terug in de wijze waarop organisatieverandering gestalte krijgt. In de praktijk wordt dit nog veel te vaak op een eendimensionale wijze uitgevoerd. Daarbij blijken topmanagers een voorkeur te hebben voor een inhoudelijke ontwerpgerichte aanpak van het verandertraject. Van bovenaf bedachte structuurwijzigingen die via power point worden toegediend. Het levert meestal niet zoveel energie op. Achteraf gezien blijkt dat managers meer aandacht hadden willen besteden aan reflectie, feedback en aanpassingsvermogen.

            Haast maakte hij nooit; daar had hij gewoon de tijd niet voor...

 

                                                                                                     Bert den Boer

 

drs. Bert den Boer
Werkenmondestraat 1
3312 JV Dordrecht
tel. 078 6142690
fax 078 6319227
tel. mobiel 06 28430164
e-mail: b.bdb@worldonline.nl
website: http://www.bbdb.info

 

 

www.tomsschaakboeken.nl